Číslo účtu: 199677376/0300
Neděle 18. 2. 2018 Zima. Měsíc dorůstá.   Úplněk bude 2. 3. 2018
Pravidla a přihlašování
Aktuality
Životospráva
Zdravá společnost
Silné myšlenky
Nejméně čtené
Nejčtenější
Ankety
Zdravá zahrada
Poradna
Intimnosti
Léčivky



 
Volné čtení -> Zdravá společnost



Nepravdivá informace o celozrnném pečivu

Média nezřídka podávají nepravdivé informace, jež mají fixovat nakupovací reflexy obyvatelstva. Cílem je podpora nakupování třeba i škodlivého zboží, jemuž je falešně připsána zdravotní prospěšnost. Publicistika se tak stává dalším nástrojem téhož informačního násilí, jemuž slouží reklamy.

Dopis redakci

(Fragment dopisu reagujícího na článek „Které pečivo je nejzdravější“, otištěný v Lidových novinách dne 19. 4. 2005.)

Milá redakce! (...) Příloha Zdraví nás zaskočila svojí plytkostí, schematičností, nedostatkem opravdového zájmu o zdraví a nepravdivostí některých zásadních informací. Nepravdivé informace pokládáme za natolik závažné, že jsme si dovolili napsat kritickou poznámku s názvem „Zhubne, určitě zhubne“, kterou zasíláme v příloze. Za správní radu Centra adaptační životosprávy, o. p. s., Vladimír Volma.

Zhubne, určitě zhubne!

Na řečnickou otázku: „Zhubnu, když budu jíst celozrnné pečivo?“ si Hana Slívová odpovídá se zvýšenou sebeúctou, neboť sama sobě vyká: „Nezhubnete. Celozrnné pečivo má totiž stejnou energetickou hodnotu jako pečivo bílé.“

Odpověď pozoruhodná, ale nikoliv pravdivá. Vysoce vymletá bílá mouka obsahuje totiž více škrobu a méně vlákniny neboli buničiny, resp. celulózy. V článku mj. stojí, že vláknina je nestravitelná, takže prostá úvaha napoví, že celozrnná mouka obsahuje více nestravitelných vláknin, a tudíž musí být méně kalorická.

Ale to není hlavní důvod, proč redaktorka zhubne, když začne jíst pečiva z celozrnných mouk. Vláknina a hrubší kousky škrobů totiž vytvářejí tráveninu, která poskytuje tělu energii pomalu, ale po delší dobu. Sousta z bílé mouky se rychle mění v jednoduchý cukr, přesněji v monosacharid glukózu, jenž zaplavuje krev a následně dramaticky zvyšuje hladinu inzulinu. Naproti tomu dobře rozžvýkaná sousta z celých zrn poskytují potřebnou glukózu pomalu, podle potřeby organismu.

Poučená veřejnost oceňuje celozrnná pečiva pro nízký glykemický index. Např. čistá glukóza vykazuje index 100, bílý chléb 95, běžný celozrnný chléb 55, celá žitná zrna (vařená) 35. Hovoří se o cukrech rychlých (rafinovaný, hroznový, med, bílá pečiva) a pomalých (celozrnná pečiva, jídla z celých zrn).

Po jídlech s nízkým glykemickým indexem se netloustne. Taková jídla nevytvářejí vysoké hladiny cukru v krvi, doprovázené vysokými hladinami inzulinu, který mimochodem stále častěji neúčinkuje, a vzniká cukrovka. Nižší hladina inzulinu umožňuje, aby se vytvořil a uplatnil další slinivkový hormon glukagon (nezaměňovat s glykogenem), jenž přispívá k aktivaci uložených tukových buněk.

A je to tady, konečně se hubne! Jídla s nízkým glykemickým indexem nejsou jen pro lidi s cukrovkou, jsou také pro lidi tlusté, kteří potřebují zhubnout, aby začali doopravdy žít, a jsou samozřejmostí též pro lidi zdravé, kteří chtějí zůstat zdravými.

Bude-li však obézní člověk hladovět, a přitom pít třeba čaj slazený cukrem, pak zvýšené hladiny inzulinu nedovolí, aby se uplatnil hormon glukagon, jenž podporuje aktivaci uložených tukových buněk, takže kýžené hubnutí nenastane. Inzulin a glukagon jsou antagonisté, je-li v krvi inzulin, nevytvoří se glukagon a nemůže se odbourávat tuková tkáň.

Shrnuto a podtrženo, po celozrnných pečivech (bez cukru) se hubne, zatímco po bílých pečivech (s cukrem i bez cukru) se tloustne. Lidé nesvázaní planými teoriemi o energetických hodnotách jídel tuhle skutečnost už dávno ověřili sami na sobě. Ne všechno, co vložíme do úst, vstoupí do krve a předá nám svoji plnou energetickou hodnotu. Jenom těch tuků, jež putují do odpadních jímek a čističek odpadních vod.

Ostatně také vláknina je polysacharid, který taktéž obsahuje energii, ale lidé k jejímu trávení nemají v zažívacím ústrojí potřebné podmínky. Nepotřebují totiž vlákninu trávit, neboť ji využívají v obráceném směru zevnitř ven jako transportní dopravník. S vlákninou odcházejí z vnitřního prostředí neblahé složky z krve a trávené potravy, např. nadbytečné tuky, bakteriální jedy, těžké kovy aj.

Na přílohu Zdraví jsme se těšili, ale byli jsme zklamáni. Tak povrchní, banální a v zásadních poznatcích nepravdivé informace jsme nečekali. V článku je např. psáno, že vláknina je nestravitelná, ale na jiném místě stojí, že dodává minerální látky a vitaminy. Výrobky DIA prý neobsahují řepkový cukr! Ale z řepky se přece vyrábějí olej a nafta, nikoliv cukr.

Vůbec jste neukázali skutečné celozrnné pečivo, např. skvělé grahamové večky, pro které si občas jezdíme až do Brna. Kdybyste napsali pravdu o jejich vynikající chuti a příjemných dietetických vlastnostech, možná by takové začali péci i v jiných městech.

Vždyť většina lidí neví, jak opravdové celozrnné (šrotové) pečivo vypadá, nabídka obchodů je v tom směru bídná, horší než za bývalého režimu. Proč? Celozrnné šrotové mouky se rychle kazí, protože jsou živé, a proto si pekárny nekomplikují život. Odbyt je velice nejistý, protože lidé celozrnné výrobky neznají, a navíc se o jejich vlastnostech dozvídají nepravdivé informace z médií.

Nezlobte se, ale domníváme se, že jste skutečné celozrnné pečivo také ještě neviděli. V Praze jste je jednoduše nenalezli, a proto jste je také nevyfotografovali.

Moderní medicína znamená pouhých 20 % lidského zdraví, zbylých 80 % představuje prevence. Radit v novinách, jak zdravě žít, je v jistém smyslu čtyřikrát odpovědnější než léčit lidi v ordinacích. Prosíme, uvědomte si tuto odpovědnost, pište pravdu a alespoň v otázkách zdraví pomáhejte více čtenářské obci, a méně výrobním a obchodním subjektům. Za správní radu Centra adaptační životosprávy, o. p. s., Vladimír Volma.

Odpověď redaktorky

Dobrý den, děkuji Vám za Vaši, i když velice kritickou, poznámku k článku o celozrnném pečivu. Na svou obranu mohu říci jen následující:

Při přípravě textu jsem vycházela ze tří různých odborných knih a brožur, z odborných článků, z konzultací se Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí, se zástupci Michelských pekáren a s Mgr. Suchánkem, odborníkem na zdravou výživu z IKEMu, který výsledný článek četl a opoznámkoval.

Ve Vašem textu mimo jiné stojí, že pokud budeme jíst celozrnné pečivo, tak neztloustneme. Moje otázka však stála opačně - jestli zhubneme. A jestliže budeme jíst byť i celozrnné pečivo stejně ve větším množství, opravdu nezhubneme.

Nemám nic proti věcným poznámkám a názorům, které ve Vašem textu zazněly. Dotkl se mě ale poslední odstavec, v němž se zmiňujete o nahrávání výrobním a obchodním subjektům. To je totiž naprostý nesmysl, téma samozřejmě nevzniklo z tlaku nějaké společnosti, ale z mého zájmu o tuto tematiku a ze zájmu informovat o "tajích" výroby celozrnného pečiva.

S pozdravem Hana Slívová, Lidové noviny, příloha Zdraví.

Odpověď redaktorce

Milá Hano! My se na Vás nezlobíme, nechceme být osobní, pouze vyjadřujeme despekt k Vašim informacím, které jsou očividně nepravdivé a působí dojmem komerčního zkreslení.

Vždyť ačkoliv článek pojednává o rozdílu mezi celozrnným a tzv. bílým pečivem, o vlastnostech celozrnného pečiva podává trestuhodně málo informací, a navíc skutečné celozrnné pečivo ani neukazuje na fotografii, na rozdíl od ostatních pekařských paskvilů. Pokud ovšem nepovažujete za celozrnné pečivo destičkový polystyren, který nežerou ani králíci, jsou-li zvyklí na celá zrna.

Prosíme, přečtěte si pozorně následující řádky. O hubnutí rozhoduje především poměr hladin inzulinu a glukagonu. Potíže tlustých lidí vyplývají z trvale vyšší hladiny inzulinu a snížené hladiny glukagonu. Přitom glukagon je hormon, bez něhož nemůže dojít k odbourávání tukových buněk, bez glukagonu je hubnutí zablokováno.

A je zablokováno právě inzulinem, jehož vysoké hladiny jsou vytvářeny jedením jídel s vysokým glykemickým indexem. K takovým potravinám patří tzv. rychlé cukry, mj. řepný cukr neboli disacharid sacharóza ve všech formách a bílá pečiva, přesněji pečiva z vysoce vymílaných obilných mouk.

Kdo chce zhubnout, musí snížit hladinu inzulinu v krvi, to znamená vynechat v potravě rychlé cukry, to je předpoklad. Následně se v krvi zvýší hladina glukagonu, a člověk začne přirozeně hubnout.

Ale přirozeně zhubne jen člověk, který to potřebuje, protože jeho tělo je zaneseno tukem. Takový člověk po celozrnném pečivu prostě zhubne. Ale jen tolik, než se jeho tělo ozdraví a získá zpět svoji potenciální formu. Psáno ve zkratce, tlustý člověk po celozrnném pečivu zhubne, štíhlý člověk, jehož tělo má sobě vlastní potenciální formu, po celozrnném pečivu nezhubne.

Kouzlo je v tom, že z celozrnného jídla si tělo vezme jen tolik energie, kolik potřebuje, ostatní energie zůstane nevyužita. Jídla z bílé mouky se však dostávají rychle do krve, čímž dochází ke vnucenému přílivu energie, totiž k hyperglykemii, s níž se i zdravé tělo obtížně vyrovnává. Následuje masívní vyměšování inzulinu a dramatický pokles hladiny glukagonu. Cukr je prudce odbourán, ale hladina krevního cukru je tím značně rozkolísána a destabilizována.

Výsledkem je tloustnutí. Nepotřebnou energii z rychlých cukrů musí totiž lidské tělo někde umořit, tj. proměnit v zásobní tuk a uložit. Obvykle na nějakém méně důležitém místě, na břiše, stehnech, hýždích ap. Vlastně tak vznikají jakási energetická smetiště těla, neboť o zásobách už nelze hovořit. Zásobou lze nazvat jen to, co někdy spotřebujeme.

Celková kondice je samozřejmě otázkou také dalších jídel. Nikdo asi nechce jíst stále jen celozrnné pečivo, i když to je méně nebezpečné, než jíst stále jen čokotyčinky a pít coca colu. Také ostatní jídla musejí vykazovat nízký glykemický index, to je základní pravidlo pro funkční zhubnutí a následné udržení vlastní potenciální tělesné formy.

Jestli Váš text byl schválen Vašimi sponzory, pak Vaše informace alespoň chápeme, kdo maže chleba, tomu lásky třeba...! Pakliže ale tvrdíte, že spolupracujete se skutečnými odborníky, potom musíme konstatovat, že Vaši odborníci nejsou dost kompetentní ani teoreticky, natož prakticky.

Svět je plný odborníků na výživu. Pod jejich odborným dohledem celosvětová pandemie cukrovky drtí moderní lidstvo jako kulový mlýn, už malým dětem se píchá inzulin, na komplikace cukrovky lidé umírají jako na běžícím pásu, a Vy, když píšete o celozrnném pečivu, dáte lidem falešnou zprávu, že je jedno, jestli budou jíst bílé nebo celozrnné.

Hlavně ať lidem chutná, potažmo hlavně ať kupují, že? Ať kupují!!! Přitom právě šrotová celozrnná pečiva jsou ideální adaptační potravou nejenom pro lidi tlusté, nýbrž také pro diabetiky, vytrvalostní sportovce, děti atd.

Ale šrotová pečiva (grahamy) v obchodech nenajdete, zato najdete všelijaké sračky z trvanlivých vysoce vymílaných mouk, bílé, případně obarvené kulérem, vylepšené různými E-vyblitizátory, E-rakovinátory či E-hezkyvypadátory. Přesně, jak jste ukázali na fotografiích. A lidé, kteří chtějí zdravě jíst, musejí péci doma.

A média žel stojí na straně výrobců a obchodníků, neboť právě oni jim mažou chleby s máslem. Média by měla psát pravdu, zajímat se o environmentální realitu života a reportovat o sociálních ohniscích, kde lidé, navzdory odborníkům zaprodaným reklamnímu šarlatánství, poznávají a vytvářejí skutečně zdravé životní podmínky, včetně zdravého a funkčně prospěšného jídla.

S adaptační životosprávou máme mnohaleté praktické zkušenosti, kéž by takové měli vaši poradci, jimž pomáháte prodávat do zlatova vypečené pekařské paskvily.

Ale už dost, mohla byste nabýt dojmu, že se na Vás zlobíme nebo že Vás nemáme rádi. Opak je pravdou, nezlobíme se na Vás a máme Vás rádi. Držíme Vám palce a těšíme se na další setkání v LN. Za Správní radu Centra adaptační životosprávy, o. p. s., Vladimír Volma.

Výsledek?

Nevelký, vlastně žádný, bezvýsledná meziosobní výměna kilobajtů, toť vše. Už žádná další odpověď. Noviny dál píší o výživě tendenční články, jejichž hlavním cílem je, aby spotřebitelé kupovali vše, co jim obchodníci nasypou do regálů.

Nabízí se řečnická otázka: Jak moc musejí být lidé nemocní, aby média začala zvěřejňovat pravdivé informace o souvislostech jídla a zdraví, resp. jídla a nemocí?

Seriózni odhady podávají, že pravděpodobně již každý desátý člověk v ČR je diabetik, mezi deseti osobami je vždy jeden diabetik! Jak velice nemravní, lhostejní či neschopní musejí být lidé, zodpovídající za veřejné zdraví, když jejich práce poskytuje takovéto tragické výsledky.

Vladimír Volma

23. 4. 2006 Čtenost: 8111 Rubrika: Zdravá společnost


Ptačí budky
V zahradách, v nichž nežijí a nezpívají ptáci, je něco v nepořádku. Pravděpodobně tam panují pro ptáky nepříznivé podmínky. V takových zahradách jsou potom podmínky hodně příznivé pro život hmyzích škůdců. Co s tím? Někdy postačí rozvěsit na stromy ptačí budky.
Společný život v zahradě
Kouzlo zahrad jistě nespočívá jen v rostlinné výrobě. Do zahrad chodíme také odpočívat, těšit se životem vprostřed zeleně, zkrátka vracíme se do přírody, z níž jsme vyšli. Skutečnou živou přírodu však nalezneme jen v takové zahradě, v níž nebudeme žít sami.

 


Kontaktní adresa: centos.cz. Mobil: 777986391. Skype: vladimir777986391. Další publikování nebo
jiné šíření zde poskytovaných textů je bez písemného souhlasu vlastníků autorských práv zakázáno.
© CAŽ, o.p.s., autorky a autoři článků, 2006-2011. Nezávislé sledování návštěvnosti: